مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18741 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چه مسايلي در كشف ابعاد متنوع هدف نقش اساسي دارند؟
گذشت زمان در مسئلة هدف‎گيري‎ها، نتايجي بيش از آن دارد كه اشخاص معمولي تصور مي‎كنند، به‎طوري‎كه مي‎توان گفت: براي هر انسان آگاه، هر يك روز كتابي است كه دروس خواندني در آن نوشته شده است، لذا صحيح است كه بگوئيم: همواره يك عامل مستمر به نام زمان وجود دارد كه ناداني‎هاي ما را مي‎تواند به دانايي تبديل كند، ولي كو آن عاشق دانايي؟!
البتّه مقصود از گذشت زمان، جريان آينده و خزيدن به گذشته نيست، زيرا اين گذشته و آينده به خودي خود در موقعيت انسان و هدف‎هاي او تأثير ندارند، زيرا خود زمان به عنوان يك عامل عيني در پهنة هستي فعاليت نمي‎كند، لذا اگر اجزاء و روابط هر موضوع و رويدادي را تجزيه نمائيد، به موضوع زمان به عنوان يك جزء عيني آن موضوع و رويداد دست نخواهيد يافت. بلكه مقصود از گذشت زمان بازشدن جنبه‎هاي مختلف واقعيات در مقابل ديدگان ما است كه از عوامل و قوانين دگرگون كننده اشياء ناشي مي‎گردد.
به همين جهت است كه مي‎توانيم بگوئيم، «هدف را دير انتخاب كن ولي خوب انتخاب كن.»
در مراحل نخستين هدف‎گيري‎ها، بهترين راه‎ها براي درست انتخاب كردن هدف، بهره‎برداري از كشش زمان است. بهره‎برداري منطقي از گذشت زمان موجب آگاهي‎هاي عميق‎تر و گسترده‎تر مي‎گردد، سپس اين آگاهي‎ها تدريجاً كه به حال تكامل مي‎رسند، فاصلة زمان و ساير ابعاد و سيله‎ها را در راه هدف‎گيري بهتر ارزيابي مي‎كنند، به طوري‎كه ممكن است شتاب در وصل به يك هدف با اينكه از نظر معمولي به فاصلة زماني زياد و سپري كردن نقاط فراواني از حوادث نيازمند مي‎باشد، مانند شتاب در خاموش كردن آتشي در كتابخانة پرارزش تلقي شود كه حتّي يك لحظه هم نبايد تأخير كرد، و بالعكس ممكن است تحمل و بردباري و تماشا به گذشت زمان رژه رفتن رويدادهاي زياد كه موجب سپري شدن سالهاي طولاني باشد، هدف مفروض را قابل وصول نمايد.
براي تعيين مدت و مقدار و چگونگي وسايل در هدف‎گيري‎ها، ضابطة مشخّصي نداريم، تنها آنچه كه قطعي به نظر مي‎رسد، اينست كه هر اندازه قطب ذاتي به معناي موقعيت انسان و قطب عيني به معناي وجود واقعي هدف از مجراي دگرگوني‎ها بركنار و حالت ثبات بيشتري داشته باشند، كشش مدت و كميّت و كيفيت وسايل را مي‎توان با ضوابط مشخصي تعيين نمود.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 1
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.